Thursday, March 17, 2011

Aar cer cerpen 3 - Aku , diA & MoTor

   Ehem , nama aku Zamri bin Zam Zam Ala Kazam , aku xtaw kenapa nama ayah aku begitu terampil sekali di belakang nama  ku sehingga nama aku di bawa ketepian , kat sekolah dulu pun puas nama aku dijadikan bahan ketawa dan lawak2 di penjuru kelas .. tapi sejak aku dewasa ni aku di gelar Zampreeeeeeeeettt , yeaaaahhh sapa tak kenal Zampreeeeeettt , nama tersebut aku dapat kerana kejaguhan aku dalam bidang motor .. "preeeeetttt' kat belakang tu kira mewakili bunyi motor laa .. sebagai seorang yang suka menghabiskan masa atas motor jadi aku telah pun memilih kerjaya sebagai seorang despatch @ penghantar surat & dokumen , aku serasi ngan kerja nie dan kena ngan jiwa aku .. berkat dari usaha aku menabung selama  ini telah tiba masa nye untuk aku membeli motor ..

  Sampai saje aku di kedai motor iaitu di Sentul , ohyeeee Sentul ni adalah syurga mat motor yang menetap di lembah kelang , sebab kat sini memang banyak kedai motor dan aksesorinya sekali , kalo masa hujung bulan akan berlonggok2 bebudak motor menebeng kat sini , kadang tu bukan beli sangat pun , jamu mata je tengok cover set la , glove la , helmet la .. aku pun terus masuk dalam kedai , fuh sebagai pecinta motor sejati aku dah pikir dari tahun lepas lagi apa motor yang akan aku beli , yeeeeee aku akan beli YAMAHA Rx-z , motor ni memang selalunya motor kesayangan mat2 motor , sehidup semati mereka dengan motor ni , setakat jatuh2 ni alah luka tegal biasa je le ..

aku dengan langkah penuh keyakinan masuk dalam kedai terus je lompat duduk atas motor idaman aku neh , yeaaaaaaahhh sambil buat aksi tunduk cara apit-G tu alaaaa kepala bawah hendle pastu tukar gear pakai tangan , fuhh aksi ni memang aksi wajib selaku mat motor untuk melawan tiupan angin , baru motor akan jadi lebih aerodinamik dan lebih laju ke depan , sedang aku menggaya kan aksi tersebut dengan jitu nye tetiba kena ada orang tegur "haaiyaaaaaaaaa kawan , apa lu bikin aar , mau buat itu macam kasi beli dulu laaaa " ahah , tu le dia toket kedai , kami panggil dia uncle Lantoi .. memang dia mengetahui isi hati aku yang nak beli motor ni , lalu aku pun cakap " weeeehhh lantoi , wa latang aar memang mau angkat ini motor laa , wa sudah lama jatuh cinta ngan lu punya amoi , eeeeeeyh ini moto laa , skang kira wa mau angkat hennnsh hennssh " .. dengan sepantas kilat Lantoi terus kuar kakulator antik nye , sempua laa yang orang cina biasa pakai tu .. kira punya kira kletuk kletak kletuk kletak akhirnya dapat la kata sepakat " tadak maaahai zam , lu angkat saya kasi Rm5500 harga kawan2 maaaa , down payment lu kasi letak rm2libu hari ni lu angkat ini motor balik aar " .. guuullppssssssssss , aku terus berpeluh dingin , awat mahai sangat neeeeeeeeeeeeeehhhhh , aku ada rm 400 jek .. ada sikit rasa nak pengsan , betul ke harga motor macam ni aaaaaaaarrr ..


akhirnya setelah hampir2 aku membuat kan tokey kedai hilang akal dan meroyan x tentu pasal , aku pun membeli la sebuah cover set Rx-Z nie , tu je yang aku mampu sebab cukup ngan duit aku masa tu .. siap ada balance rm20 lak tuk aku beli cokelat , rokok ngan air botol 100plus .. sampai je ruma aku terus punggah basikal zaman sekolah dulu lalu aku pasang cover set Rx-Z ni kat beskal aku sambil mengalir2 kan air mata seperti baldi pecah , ooowh begini perit rasanya nak beli motor , baru aku paham .. esok nye aku cukup bergaya dengan kenderaan baru aku seperti gambo di atas , ke mana aku pegi akan aku tunggang sambil wat bunyi preeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeettttttt preeeeeeeeeeeeetttttttttt guna mulut .. lantak la orang nak cakap apa pun kat aku , peeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeegggii laaa maaaaaaaaaaaaaammm&@$$#% ngan orang2 yang kutuk aku , ada aku mintak duit diorang .. skang ni aku tengah giat menabung dan ini menjadi perangsang tuk aku terus menabung 1hari sebanyak 50pocen .. aku kira2 10tahun lagi cukup tuk beli motor .. yeaaaahhh terus kan  , sekian   -

 ( p/s = kisah ni adalah kisah benar di ceritakan secara langsung oleh tuan punya badan pada teman , teman harap kita suma leh amik iktibar kerna bnyk teladan dan pengajaran dalam kisah ini yeew , macam hereeeeeeeeeeeeeeeeeeeemmmmmmmmmmmmmmm ) blah , choooooooooiiiii acer cer toi ...

No comments:

Post a Comment