Tuesday, December 13, 2011

PeNyeK - pEnYek kaN uBi KenTaNg sAmPai JaDi BeGeDeL

Tentu ramai antara korang yang kenal lauk kat sebelah ni kan kan kan, haaaa ni orang panggey "BEGEDEL". Aku memang dari kecik suka sangat kan menda neh, cuma masa tu agak susah nak jumpa peniaga buat, jadi aku dapat makan bila emak aku bawak pegi makan Soto kat bandar kelang. Dalam Soto tu ada la menda nie diorang taruk. Jadi bila aku makan, menda ni la yang aku bedal dulu, bila dah abes aku akan curik emak aku punye sikit hahaha, pastu macam biasa emak aku akan piat telinga aku sampai terangkat dari duduk sampai aku terbediri. Tahap kepedihan dia tak payah nak cakap la, aku sowang je taw, tapi aku tak penah peduli sebab berbaloi kena piat telinga sebab makanan tu sedap. apa adahal kan.

  Bila aku dah dewasa ni aku pun cuba la wat menda ni, kalo beli tu orang kata tak puas makan, kalo wat sendiri ko makan la sampai boncit ke nak muntah ke kan, jadi satu pagi tu aku dengan penuh semangat telah pun sampai kat tesco koi 8.30pagi, macam harem Tesco pun tak bukak lagi rupanya. Pas setengah jam tunggu sambil menjelebu kan suasana pagi tu, tiba-tiba bunyi "ting-tong" berkumandang, ahaaa tu  tandanya Tesco dah ready untuk diserang oleh para pelanggan. Aku antara 10 pelanggan pertama yang menyusung Trolley macam Lumba kereta Formula One, tolak punye tolak trolley sampai juga kat tempat yang nak di tuju. Tapi aku mengelamun seketika sebab kat tempat bawang ada awek cun ngan emak dia tengah pilih-pilih bawang, Jadi aku dengan muka tupperware buat-buat pilih Tomato kat sebelah. Aku tengok awek tu, awek tu tengok tomato, tomato lak tengok aku, apa gila pulak, ni dah cinta 3 segi, akhirnya aku pun berambus dari tempat tu untuk menyelesaikan misi utama.

  Fuhhhh, terbuntang aku tengok barisan-barisan kentang yang ada depan mata. Gemuk-gemuk fizikalnya, rupanya yang aku tengok tu kentang merah, imported punya, patutlah besar semacam, tapi aku beli juga kentang tu dan aku campur juga ngan kentang tempatan, pastu pegi cari isi ayam ngan rempah ratus sikit tuk wat perasa supaya dapat digaul bersama.

  Tanpa berlengah lagi, lepas dapat semua barang-barang tu aku terus memecut balik rumah, masa memandu balik tu aku dah nampak lampu trapic light macam begedel, bukan tu jek, suma menda yang bulat berdekatan jalan raya suma nampak macam begedel, roundebout jadi begedel, papan tanda Kilang TOYOTA siap ada dua begedel, tayar kereta, motor aaaarrkkk suma laaa. Adooooiii, aku rasa aku dah parah dah nie sehinngakan stereng kereta pun aku tengok macam begedel, kang kalo aku gigit kompom pemandu-pemandu lain yang ada bersebelahan kereta aku ingat aku dah gila.

  Sampai je rumah aku tengok emak aku duk kemas halaman, sempat aku belikan dia air vitagen 2 barrel tuk dia, depan tue gak mak aku bukak minum, memang antu vitagen hahah. Dengan pantas aku mengenakan Apron, aku siat-siat kulit kentang tu seketul-seketul aku baling dalam besen, sambil tu aku panas kan air. Pas siap koje menyiat kulit kentang aku basuh kentang-kentang tu pastu terus masuk kan dalam air panas, sambil tunggu merebus tu potong isi ayam halus-halus, jadi sebab resipi ni aku wat sendiri, aku tak puas dengan hanya isi ayam sebagai aksesori, aku geledah peti ais emak aku, aku jumpa daging berger. Haha memang bez, aku pun kuar kan. Pas hampir sepenanak nasik juga menunggu kentang tu direbus, cucuk ngan lidi kalo senang je masuk tu maknanye kentang tu dah lembut.

   Haaa ni saat yang paling bes, iaitu sesi melenyek kentang. kalo korang nak cuba buat sukati korang la nak lenyek guna apa kan, nak guna sudip ke nak renyuk guna tangan ke, janji kentang tu penyek. Pastu aku gaul kan ngan isi ayam dan daging berger yang aku dah hentak lumat-lumat, lagi masuk kan la rempah ratus dan daun sup sikit yang dicincang, daun parsley pun buleh, tapi macam bedebah sikit la harga dia. Lepas siap gaul tu, kepal kan sampai jadi bulat-bulat, sampai part ni akak aku menyibuk juga nak kepal, aku pun kepal sektul baling kat dahi dia, hahaha gurau adik  beradik. Bila dah siap bulat-bulat tu jangan terus masuk dalam kuali woooii, bederai nanti hahah, pecah kan telur macam nak wat telur dadar tu. Rendam kan dalam tu baru la leh masuk kuali, kira tu jadi macam lapisan luar dia laaa. Kalo korang suka ranggup, terpulang la nak guna tepung ranggup ataupun serbuk roti tu. Resipi wat sendiri, jadi sukahati la apa nak taruk kan. Kalo nak taruk cili jeruk pun takde sapa nak larang hahah.


  Setelah berduyun-duyun peluh merecik, hasilnya kita perlu raikan bersama. Nak ratah macam tu pun boleh, nak cicah cili sos pun leh, aku rasa ni dah kira Nugget la untuk orang melayu dedulu kan. Makan ngan nasik lagi cara. Moral yang boleh kita dapat dari kisah ini ialah "KEKENYANGAN PASTI MENJADI MILIK KITA BERSAMA". Tengah hari tu kami sekeluarga makan dengan penuh gembira, aku dapat wat nak dekat 22 ketul begedel. Alaaaa kecik-kecik je aku kepal. Sampai malam siap ada lagi tak abes-abes. Jadi hari tu aku menamakan "HARI BEGEDEL SEMALAYA". Aku berasa sangat puas hari tu sebab dapat makan makanan yang aku suka sampai puas. Wokeh aku nak chooowwwwww. Nak pegi cari tisu, abes dah meja komputer aku menitik air liur. ngeeeeeeeeeeeeee ...

No comments:

Post a Comment