Tuesday, February 14, 2012

HaRi² bAgaiKaN BeLUnCaS

  Assalamualaikum, OhhhoooooOOOoooOooiiiiitt hahah, sekali dah tengah bulan februari la kan, laju toi masa berjalan skang ni kan, baru temenung kejap dah abes 2-3jam, kedap kedip mata dah abes setahun, aku rasa masa tu lama dan panjang bila nak tunggu gaji jek agagagaaaa, bila bulan februari ni jek aku teringat satu kisah masa aku kekecik dulu, sekolah rendah lagi masa tu, aku memang minat mata pelajaran Alam Dan Manusia, tu dulu la skang ni tak tau aku apa dah namanya, masa tu ada la tanam cita-cita nak jadi saintis hehuuuu, matematik selalu melingkup nak jadi saintis, phhooOOOooooiiii..

  Masa tu emak aku ada tanam pokok kari kat depan umah, ada la dalam 3 pokok tanam dalam pasu, jadi bila lek sekolah tengah hari tu, panas membara kalo lalu tepi pokok kari ni bau dia mesti semerbak. Ada 1 hari tu aku ternampak kelibat pelik kat pokok kari tu, Aku langkah je pintu rumah aku terus baling beg sekolah, tepanjat emak aku yang tengah syok baring kat ruang tamu, pasal objek tadi tu buat aku tak sabar nak tau, aku terus jenguk pokok kari tu, aku perati betul-betul, apakemenda tu la haaaiiih, mata besor tengah peluk batang pokok kari tu, aku usik sikit guna ujung jari, uiiiikkk dia senyap jek, aku pun panggil emak aku kat dalam, bila mak aku sampai aku tanya dia, "mak ooOOo mak, apekemenda ni aaar, mata dia besor, leh makan ke ??", terus mak aku geleng kepala, "oooooiit betuah, tu ulat beluncas laaa, mana leh makan, dia makan daun tue". Wooo, baru aku tau nama dia beluncas, ensem gak laa nengoknye.

haaa, ni laa rupa dia tue, mesti korang suma penah tengokkan, pastu lama gak aku peratikan binatang nie, aku tengok mata dia besaw tapi takde lak kedip-kedip macam mata binatang lain. Aku agak geli gak laa bila emak aku cakap ni spesis ulat, aku kalo ngan binatang takxe tulang ni memang aku lemah semangat, pacat ke lintah ke, silap-silap boleh rebah aku, tapi beluncas ni len sikit sebab aku tau dia tak isap darah hahaa. aku pun angkat laaa beluncas ni ngan sepit lidi yang aku buat sendiri, sekali tengok baru aku tau, chaaaaaaaaaaaaaiiiitt tu bukan mata dia laaa, corak je rupanya, haa ni mungkin tuk takutkan pemangsa-pemangsa lain la kot, lebih-lebih lagi burung, memang suka sangat ngan ulat, pastu beluncas ni plak leh tahan tembamnya, masa aku sepit tu tegeliat-tegeliat badan dia hahah, pastu aku letak balik kat dahan kecik tu, ta lama pastu tu dia mula nak makan daun kari, wuiyoooo masa ni yang aku teruja tu, tu dia aaaih kan main laju dia makan, mula tu dia nek kan kepala dari atas dia sodok  makan daun tu sampai bawah, sekali shoot tau, cukup hebat, patut laa buntal.

   Aku tengok dalam buku, nanti menda ni akan tukar jadi kepompom pastu seterusnya akan jadi Rama-rama, wuuuiiii ni memang bes sangat laaa, teringin nak tengok secara terus, selalu tengok kat rencana jek, memandangkan proses ni memakan masa yang agak lama, bukan jam tu juga leh jadik, aku pun amik keputusan esok je laa tengok pekembangan dia. Pendek punye citer, esok tu pas loceng sekolah berkumandang, aku terus balik, takde tunggu kawan pun, apakabo laa ulat beluncas aku yang ensem tu, dah jadik rama-rama ke jadik ramasami ke kan. Sekali sampai jek umah tu dia bau kari bukan main kuat, ahaaaa kompom mak aku masak menu kari hari nie. Aku pun tersenyum, kena lak kari ikan memang sedap laa kena ngan nasi panas kan. Apaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!! nasi panaasssss !! kaaaaaaaariii !!!!!! aaaaaaaaaaaaaarrrrr ulat aaaaaakuuu.. sob sob sob, betoi sangkaan aku, ulat beluncas aku dah xde kat pokok dia, aku lari masuk dalam, " maaakkkk, mak masak sekali beluncas ami ke ??", "ohhooiittt gile ke apa ko nie, mak dah buang laa, ko nak wat apa ngan beluncas tu??", "Waarrrrkkkkk, orang nak tengok dia jadi rama-rama laaaaaaaaaaaaaaaaaa".

  Itu lah dia sedikit kisah tak masuk akal yang terjadi dulu, kempunan aku nak tengok beluncas jadi rama-rama, petang tu mak aku pujuk aku ngan hadiahkan aku layang-layang gambor rama-rama yang dia beli kat kedai Leong kat ngan umah aku. Cantieeeeeeeeettt, terus aku lupa dah pada beluncas yang ntah kemana-mena emak aku dah campak. Aku harap dia berjaya menjadi rama-rama. wehuuuuuu .. :)



No comments:

Post a Comment